• LinkedIn Social Icon

linkedinlabnl@gmail.com

+ 31 6 345 590 52

© 2020 door Linkedin Lab. KvK nummer: 67244491

  • brendybatenburg

Hoe je @tags slim gebruikt voor meer bereik op LinkedIn

Je kent ze wel: tags op Linkedin. Die blauwe teksten waar je op kunt klikken en je op magische wijze op een andere pagina brengen. Wist je dat je tags slim kunt inzetten voor meer bereik? Ik vertel je graag hoe je dit doet.


Taggen is het verwijzen naar een persoon, bedrijf/organisatie of pagina door een @-teken te gebruiken. Dit kun je onder andere doen in LinkedIn posts en commentaar. Datgene wat er achter het @-teken staat krijgt op Linkedin een melding dat diegene of dat bedrijf/organisatie is genoemd. Het handige hiervan is dat er op die manier aandacht wordt getrokken naar het onderwerp, meestal jouw post of commentaar onder een post. 





Wat je misschien nog niet wist is dat je tags strategisch kunt gebruiken. Hoe laat ik je graag zien aan de hand van een voorbeeld. Stel dat je zoveel mogelijk bereik wilt genereren en besluit een post te plaatsen, bijvoorbeeld voor je bedrijf, organisatie of omdat je zelf op zoek bent naar een baan. Je hebt de post geplaatst op dinsdag rond het middaguur: een goede dag en tijdstip om te posten. Na die dinsdag heb je 20 likes en 2 commentaren op je post.


LinkedIn werkt eigenlijk net als wc-papier: hoe meer posts er worden geplaatst die dag, des te verder jouw post naar beneden rolt en 'onderaan' ☟ komt te liggen om vervolgens afgescheurd te worden. Oftewel: jouw post is na die dinsdag niet meer zichtbaar, tenzij iemand weer een like geeft, je post deelt of comment plaatst onder jouw post. Meestal gebeurt dit helaas niet, omdat andere posts die van jou overspoelen en de feeds na een dag vol staat met andere content. Zo komt de jouwe niet meer tevoorschijn. Dat is natuurlijk niet wat je wilt... ✗

Probleem: post —> mensen liken het op die dag —> andere posts gaan eroverheen —> de post verdwijnt



Nu kun je tags strategisch gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw post “levend” blijft in plaats van verdwijnt. Met levend bedoel ik, dat je post telkens weer opnieuw op de tijdlijnen van je connecties verschijnt. ✔


Als je strategisch een of twee dagen later iemand @tagt, bijvoorbeeld “@Sophie Jansen wat vind jij hiervan?”, dan krijgt Sophie Jansen een melding dat zij is getagd en zal zij uit nieuwsgierigheid de post bekijken. Ze wil natuurlijk niet in slecht daglicht komen te staan en wil weten in wat voor soort bericht zij is getagd. Ze bekijkt de post, liked die of reageert op jouw commentaar en TADA! Jouw post komt weer op de tijdlijnen van de CONNECTIES van Sophie terecht. Zij zien dan op hun feed: “Sophie heeft gereageerd op de post van (jouw naam)” . Na deze actie heb je wellicht wel 30, 40 of meer likes en commentaren op jouw post.

Oplossing: post —> mensen liken het op die dag —> jij tagt Sophie twee dagen later —> Sophie reageert —> post komt terug op de tijdlijnen van connecties van Sophie -> nieuwe likes, comments



Dat is precies wat je wilt hebben. Als je slim bent gebruik je dus tags op verschillende dagen om mensen te taggen die waarschijnlijk wel gaan reageren op jouw post als jij hen noemt. Als je actieve connecties tagt dan zit dit wel goed.


Wat je ook kunt doen met tags is verwijzen naar jouw bedrijf of een ander bedrijf/ organisatie. Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt (heb je hier hulp bij nodig, ga dan naar Linkedin Lab), kun je jouw bedrijfspagina taggen door de naam ervan achter de @ te zetten. Hiermee creëer je een laagdrempelige prikkel voor je connecties om jouw bedrijfspagina te bekijken. Als je dit niet doet namelijk, moeten mensen zelf de naam van jouw bedrijf intikken in de zoekbalk, of via jouw profiel zoeken naar je bedrijfspagina om er vervolgens op te klikken. Hoe minder drempels, hoe groter de kans dat jouw bedrijfspagina bekeken wordt. 


Als je een ander bedrijf/organisatie tagt krijgen zij, net als je connectie Sophie Jansen, een melding dat zij zijn getagd. Ook degene die de bedrijfspagina beheert zal dus vanuit het bedrijf kijken naar jouw post/comment, en mogelijk liken, delen of commentaar plaatsen, wat weer zorgt voor meer zichtbaarheid in het netwerk van de volgers van het bedrijf. Heet jij Jamie, dan zal het bedrijf als notificatie te zien krijgen:

"Jamie mentioned your company in a post"



Beter nog dan de drempel verlagen, is de aantrekkingskracht te vergroten. Wat geeft je connecties een prikkel om te doen wat jij wilt dat ze doen? Dat doe je door hen iets te bieden wat zij willen. Bijvoorbeeld, door iets te noemen wat ze nog niet weten (“wist je dat?”). Of ze een vraag te stellen waar zij het antwoord op weten (zodat je met jou in gesprek gaan, het gevoel krijgen dat ze veel weten en interesse krijgen in wat jij hen kan bieden). Geef ze een compliment. People love compliments! En dan geldt de wet van wederkerigheid: jij geeft ze iets en ze krijgen het gevoel dat ze iets voor je terug moeten doen. Dat kan zo klein zijn als het geven van een like of commentaar. Weer een manier om meer bereik te krijgen.


Wil je meer gratis tips? Volg dan Linkedin Lab op Linkedin. Heb je gericht advies nodig, wil je alle ins and outs van Linkedin weten of wil je een Linkedin bedrijfspagina laten maken?


Stuur me dan een bericht via de site of linkedinlabnl@gmail.com.


Groetjes en een fijne week,


Brendy Batenburg

Linkedin trainer bij Linkedin Lab


7 keer bekeken